AT 2023raj: egy viszonylag fényes nóvajelölt az Androméda-ködben

Az Androméda-köd déli részérő Tordai Tamás által szeptember 5/6-án készített fotókon találtam kb. 18,8 magnitúdó fényes nóvajelöltet. Az iTelescope.net Utah állambeli 43,1 cm-es távcsővel készített ellenőrző képeken is simán látszott a csillag kb. 18,5 magnitúdó fényességnél. A CBAT TOCP honlap nem jelzett ezidőtájt friss nóvát az M31-ben, ezért elkezdtem egyre jobban izgulni. Miután meghatároztam a csilag pozícióját, kiderült, hogy ezt a nóvajelöltet a ZTF égboltfelmérő program már aug. 26-án felfedezte, és AT 2023raj néven közzé is tették a felfedezést. Mindenesetre úgy néz ki, hogy egy 25cm-es távcsővel Budapestről készített fotókon is van esély nóvákat felfedezni az Androméda-ködben.

Az AT 2023raj az iTelescope.net 43,1 cm-es távcsövével szept. 6-án reggel készített 4x120s összegképen.


Szeptember 6-án reggel Brüsszelbe utaztam egy nemzetközi találkozóra. Előtte, még az éjszaka folyamán írtam Tordai Tamás barátomnak, akivel közösen egy ideje már extragalaktikus nóvákra vadászunk az Androméda-ködben, hogy ha időben feltölti a szerverre az aznap éjjel készített fotókat, akkor a repülőút ideje alatt át tudom majd nézni őket. Indulás előtt még otthonról sikerült is letöltenem a képeket, amelyeket azt hiszem, már felszállás előtt el is kezdtem feldolgozni, átnézni. A második látómezőről (M31a), amely az Androméda-köd magjától délre eső égterületet ábrázolja, találtam egy viszonylag fényes, egyértelműnek tűnő nóvajelöltet, melyet belső használatra utólag Vend S997-nek neveztem el.

A Vend S997 a korábbi referencia képek levonásával készült szept. 5/6-i 10x120s összegképen.

Mivel pár nappal korábban már volt egy nóvajelöltünk, amelyet későbbi képeken nem sikerült megerősíteni, hogy megbizonyodjak róla, ezúttal tényleg van ott valami, míg vártam a buszra a Charleroi reptéren, gyorsan készítettem pár képet a Vend S997-ről az iTelescope.net hálózat Utah állambeli 43,1cm-es távcsöveinek egyikével (T19). A 4x120s összegképen egyértelműen látszott a nóvajelölt! Gyorsan megnéztem a CBAT TOCP honlapját, és ott nem szerepelt frissen felfedezett nóva az M31-ben. Ekkor kezdtem el izgulni igazán: lehet hogy végre Tordai Tamással közösen is sikerül felfedeznünk egy nóvát az Androméda-ködben? Gyorsan meghatároztam a csillag prozícióját, és megnéztem a TNS-szerveren, van-e ott bejelentett nóvajelölt a kérdéses pozíción. Sajnos, kiderült, hogy ezt a nóvajelöltet a ZTF égboltfelmérő program (Zwicky Transient Factory) már aug. 26-án felfedezte 20,39 magnitúdó fényességnél, és AT 2023raj néven közzé is tették a felfedezést. Mindenesetre úgy néz ki, hogy egy 25cm-es távcsővel Budapestről készített fotókon is van esély nóvákat felfedezni az Androméda-ködben.

Az AT 2023raj a következő napokban is szépen látszott Tordai Tamás fotóin 18,5-19 magnitúdó közötti fényességnél, sőt talán tovább is fényesedhetett, ugyani pár nappal később, szept. 9-án Gianluca Masi olasz amatőrcsillagász is "felfedezte" a csillagot kb. 17,6C fényességnél, és PNV J00412247+4056385 néven be is jelentette ezt a TOCP honlapon.

Ahogy látom, az AT 2023raj-t időközben több égboltfelmérő program (MASTER OT, ATLAS, Gaia) is elcsípte, de színképi megerősítés még mindig nem készült róla. A ZTF fényességadatok nagy része alapján az AT 2023raj kék színű objektumnak tűnik, tehát valószínűleg egy maximum előtti nóva. Reméljük, hamarosan lesz róla színkép.


Az AT 2023raj eddigi fényváltozása a ZTF égboltfelmérő program mérései alapján.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Fényes szupernóva az M101-ben

Vend51 = AT 2023oom: a slow nova in the Andromeda galaxy

Vend51 = AT 2023oom: új extragalaktikus nóva az Androméda-ködben