Újabb nóva az Androméda-ködben

Péntek délelőtt fedezte fel az ismert japán nóvavadász páros Nisijama és Kabasima az Androméda-ködben 18,7 magnitúdó fényességnél a TCP J00441808+4132477 ideiglenes elnevezésű nóva-jelöltet. A szombat reggel egy új-mexikói 43,1cm-es táv-csővel készített luminance-szűrős 3x90s CCD összegképemen kb. 17,96CV volt a fényessége.


Éppen befejeztem a szombati változós találkozóra szánt Vendégcsillagok galaxison innen és túl c. előadásom diáinak készítését, amikor észrevettem, hogy a Nemzetközi Csillagászati Unió erre a célra létrehozott CBAT TOCP honlapján van egy friss bejegyzés egy újabb nóva-jelöltről, amelyet péntek délelőtt fedeztek fel Nisijamáék. Még mielőtt elindultam Szentendrére, gyorsan készítettem 3x90s luminance szűrős CCD felvételt a megadott pozícióról az iTelescope.net hálózat új-mexikói T21 jelű 43,1cm-es távcsövével. Mivel másfél héttel ezelőtt az Androméda-köd M31N 2008-12a néven közismert 18 magnitúdó körüli visszatérő nóvájával sikertelenül jártam, nem voltam benne biztos, hogy látszani fog a nóva-jelölt az összegképen, de azért lőttem rá három képet. Szerencsére, amikor a letöltött képeket a metró-pótló buszon feldolgoztam, kiderült, hogy simán látszik az M31 újabb vendégcsillaga az összegképen.

A nóva-jelölt fényességére 17,96CV magnitúdó jött ki, nagyjából hasonló fényességet mért Brad Pietje amerikai amatőrcsillagász V-szűrővel is.

A teljes látómező, amelyen az Androméda-köd központi régiója is látszik.

A felfedező páros, a 81 éves Nisijama Koicsi és a 80 éves Kabasima Fudzsio nagyon termékeny nóvavadász: több mint két tucat galaktikus, mintegy 60 extragalaktikus nóvát, valamint két szupernóvát fedezett fel az elmúlt évtizedekben.

Ma reggel készítetten a nóva-jelölt környékéről összehasonlító-sorozatot, remélhetőleg hamarosan bekerülnek a VSD-be, és akkor lesz majd friss AAVSO-térkép a csillagról készített képek kiméréséhez.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Fényes szupernóva az M101-ben

Vend51 = AT 2023oom: a slow nova in the Andromeda galaxy

Vend51 = AT 2023oom: új extragalaktikus nóva az Androméda-ködben